آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم
سرخط خبرها

قانون اساسی شیلی تغییر می‌کند | پایکوبی مردم روی بقایای نظام دیکتاتوری ژنرال پینوشه

  • کد خبر: ۴۸۰۰۶
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
قانون اساسی شیلی تغییر می‌کند | پایکوبی مردم روی بقایای نظام دیکتاتوری ژنرال پینوشه
تغییر قانون اساسی یکی از خواسته‌های معترضان در شیلی بود که برای مقابله با نابرابری‌ها از یک سال پیش در خیابان‌ها تظاهرات می‌کردند. اکثریت مردم شیلی روز یک‌شنبه با شرکت در یک همه‌پرسی به تغییر قانون اساسی چهل ساله این کشور رأی مثبت دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، در پی موافقت اکثریت مردم شیلی با بازنویسی قانون اساسی به جا مانده از دوران دیکاتوری آگوستو پینوشه بسیاری از شهروندان این کشور در خیابان‌ها جشن گرفتند.

اکثریت مردم شیلی روز یک‌شنبه با شرکت در یک همه‌پرسی به تغییر قانون اساسی چهل ساله این کشور رأی مثبت دادند. بر اساس این همه‌پرسی، تدوین قانون اساسی جدید شیلی در یک شورای منتخب ۱۵۵ نفری با عنوان «مجمع موسسان» که به طور مساوی از شهروندان زن و مرد تشکیل شده، صورت خواهد گرفت.

تغییر قانون اساسی یکی از خواسته‌های معترضان در شیلی بود که برای مقابله با نابرابری‌ها از یک سال پیش در خیابان‌ها تظاهرات می‌کردند.

ناآرامی‌ها در شیلی که با افزایش قیمت بلیت مترو در سانتیاگو در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شده بود به سرعت به یک اعتراض گسترده علیه تبعیض و نابرابری‌ اجتماعی در این کشور تبدیل شد. در جریان این اعتراض‌ها حداقل سی نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

در جریان بحث پیرامون قانون اساسی جدید شیلی، مسأله حق و حقوق اقوام و جمعیت بومی مانند ماپوچه‌ها، آیماراها و راپانوئی‌ها از جمله موضوع‌های مطرح شده است.

در جریان اعتراض‌های اجتماعی در شیلی که منجر به توافق سیاسی برای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی در این کشور شد، پرچم ماپوچه‌ها به صورت گسترده دیده می‌شد.

خواسته قدیمی سرخپوستان ماپوچه، استرداد زمین‌هایشان و خودمختاری بیشتر است. از همین رو ماپوچه‌ها نظرهای متفاوتی پیرامون قانون اساسی جدید شیلی دارند، برخی به روند سیاسی کنونی اعتقاد دارند اما در مقابل عده‌ای طرفدار روش‌های تندتر هستند.

تردیدها در قانون اساسی جدید
با این حال رهبر ماپوچه‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته است که موافق این همه پرسی به عنوان یک عمل دموکراتیک بی‌سابقه در کشورشان است. اما او در ادامه می‌گوید که برای رسیدن به حقوق‌شان تردیدهایی دارد.

خوان پیچون، رهبر ماپوچه‌ها با بیان اینکه مسأله اصلی‌شان «زمین» است، می‌گوید که زبان و فرهنگ‌شان با قانون اساسی جدید به رسمیت شناخته خواهد شد اما مسأله زمین‌هایشان هیچ وقت مطرح نخواهد شد. سطح فقر ماپوچ‌ها که ۷ درصد جمعیت شیلی را تشکیل می‌دهند دو برابر بقیه جمعیت این کشور است.

منبع: انتخاب

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->